Met kleine kinderen op vakantie. Hoe doe je dat met slapen?

Door onze kinderslaapcoach Marieke | De zomervakantie komt er alweer aan. Heerlijk genieten met elkaar. Misschien ga je wel lekker op vakantie met het gezin. Maar hoe gaat het met slapen op vakantie? Als je kindje thuis al slaapproblemen heeft, gaat het dan op vakantie nog slechter? Het slapen op vakantie in een andere omgeving kan voor kleine kinderen best lastig zijn. Met de juiste voorbereiding en mindset kun je toch zorgen voor voldoende slaap en lekker genieten van een vakantie met elkaar.

In deze blog geef ik je wat tips voor een relaxte vakantie met slaap!

Voorbereiding

Maak een checklist voor alles wat mee moet. Op vakantie met kleine kinderen gaat vaak gepaard met bepakt en bezakt op weg. Je wilt niets vergeten voor je kleintje. Check bij de accommodatie van tevoren wat er aanwezig is en wat niet, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Begin op tijd met de voorbereidingen, zodat je geen inpakstress hebt vlak voor vertrek en je tijd genoeg hebt om nog spullen te kopen bijvoorbeeld. Ga je met de auto op vakantie? Zorg voor bescherming voor de zon in de auto, maar ook bijvoorbeeld iets om de ruiten donker mee te maken. Zorg voor voldoende voeding, extra kleding etc. Knuffeltjes, muziekje waar je kindje aan is gewend, en alles binnen handbereik. Kan het stoeltje in de ligstand? Is de kinderwagen makkelijk te pakken als je er even uit wilt?

Ga je vliegen? Check van tevoren waar jullie zitten, is er een mogelijkheid om een baby in een babybedje te laten slapen? Hoeveel bagage mag mee? Een goede voorbereiding is het halve werk en zorgt voor een meer ontspannen vertrek. 

Wat neem je mee?

Wat niet zul je denken! Je wilt zoveel mogelijk vertrouwde spullen voor je kindje meenemen. Zodat er herkenning is. Routine en regelmaat is heel belangrijk voor je kindje. Dus probeer het bedtijdritueel zo veel mogelijk hetzelfde te doen als thuis, en gebruik daar dus ook dezelfde spullen voor. Eigen knuffels, slaapzakje, beddengoed, muziekje, nachtlampje…

Slaapritme

Probeer zo veel mogelijk het ritme van thuis aan te houden, ook het voeding- en slaapritme. Wees er ook van bewust dat vakantie voor je kindje best intensief is. Nieuwe indrukken, nieuwe omgeving en veel leuke activiteiten. Je kindje zal eerder moe zijn, dus kort de wakkertijden eventueel in. Zorg ook voor voldoende slaap indien mogelijk. Gebruik lekker de kinderwagen of de draagzak als je er tijdens slaapjes tijd op uit bent. En is jouw peuter net van zijn middagslaapje af? Tijdens vakantie wil je dit slaapje af en toe toch weer eens proberen om toch meer rust in te bouwen.

Slaapplek

Zorg voor een fijne slaapplek voor je kindje. Maak de kamer donker en kleed je kindje aan op de temperatuur van de kamer. Slaapplek kan ook prima in de kinderwagen of draagzak zijn overdag. Zo kun je toch lekker op pad en je kindje kan lekker slapen. Heeft je kindje moeite aan het wennen van zijn nieuwe kamer, dan kun je ervoor kiezen om wat meer aanwezigheid te bieden bij bedtijd. Dat bouw je thuis weer af!

Mindset

Probeer los te laten. Je hebt immers vakantie! Slapen kan echt wel anders gaan als thuis, heel logisch. Probeer het ritme van thuis aan te houden, maar lukt dat niet, let it go… Volgende dag weer een nieuwe dag en dan kun je bijvoorbeeld extra slaap inbouwen. Heeft je kindje extra hulp of aanwezigheid van jou nodig? Ook dat is ok, zorg ervoor dat jullie allemaal relaxed kunnen slapen en thuis bouw je rustig deze hulp weer af.

Let op met suikers

Tijdens vakantie geven wij vaak meer suikers aan onze kinderen. Denk aan de ijsjes en drankjes bijvoorbeeld. Probeer hier toch rekening mee te houden en in ieder geval een uur voor slaaptijd geen suikers te geven. Suiker geeft een boost waardoor je kindje juist alert en wakker blijft en waardoor slapen dus lastig wordt. 

En allerbelangrijkste tip: geniet en maak herinneringen met elkaar!

Liefs,

Marieke

Marieke is kinderslaapcoach voor kindjes van 0-4 jaar én ervaringsdeskundige. Ze had zelf twee slechtslapende kinderen en worstelde hier ruim 3 jaar mee.  Na het volgen van een opleiding tot kinderslaapcoach en onrustdeskundige, heeft zij vorig jaar praktijk Studio Uil Kinderslaapcoach opgericht. Het is haar doel om taboes rondom slapen weg te nemen, andere moeders te helpen en op een liefde volle manier kindjes weer beter te leren slapen.

Ervaar jij slaapproblemen bij jouw kindje? Neem dan contact op, om te kijken wat Marieke specifiek voor jouw kindje kan betekenen via www.studiouil.nl . Ben je Moms meet Moms member? Dan kun je haar ook jouw vragen stellen via de community-app. Volg Marieke op Instagram via @studiouil.kinderslaapcoach.